PAIKOITUSTASON/-KANNEN PERUSKORJAUS-HANKE
Tällä tiedotesivulla tiedoitetaan autopaikoitustason (synonyymisesti "paikoituskannen", "parkkihallin", tai "parkkitason") peruskorjaushankkeen hankesuunnitteluvaiheesta.
Tämä teksti on päivitetty 5.10.2011
***********************************************************************************************************
YLEISTILANNE 5.10.2011:
Taloyhtiön toiminnallinen johto on saanut 4.10.2011 pidetyltä yhtiökokoukselta valtuudet paikoituskannen peruskorjaushankkeen toteuttamiseksi vuoden 2012 aikana.
Oletettavasti korjaushanke aloitetaan keväällä 2012 ja sen oletettava kesto on maksimissaan 6 kk.
Taloyhtiön toiminnallinen johto valmistelee korjaushankkeen toteuttamista 2011-2012 talven kuluessa.
Osakkaita ja asukkaita tiedotetaan hankkeen etenemisestä sekä asumiseen vaikuttavista käytännönasioista hyvissä ajoin, ennen korjausten aloittamista.
HANKKEEN PÄÄTÖKSENTEON HISTORIAA
HANKESUUNNITTELUA KOSKEVAT, TAUSTALLA OLEVAT, OLENNAISET YHTIÖKOKOUS-PÄÄTÖKSET
Parkkihallin peruskorjaushankkeen hankesuunnitteluvaiheen käynnistämisestä päätettiin 30.3.2010 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Tällöin päätettiin antaan hallitukselle valtuudet aloittaa parkkihallin/pysäköintikannen korjauksen (/peruskorjaamisen) hankesuunnittelu, lisäksi päätettiin hankesuunnitteluvaiheen rahoittamisesta tilikauden 2010 talousarviossa esitetyllä 10 000eurolla. (Ko. kokouksen esityslista ja pöytäkirja, kohta § 15)
HANKIESUUNNITTELUN ETENEMINEN HALLITUKSESSA TILIKAUSILLA 2010-2011
30.3.2010 varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen taloyhtiön hallitus tilasi tarjouksia pysäköintikannen hanke- ja korjaussuunnittelusta muutamalta insinööritoimistolta. Saatujen tarjousten perusteella taloyhtiön hallitus päätti 11.5.2010 tilata pysäköintikannen hanke- ja korjaussuunnittelun insinööritoimisto Conditio Oy:ltä.
Conditio Oy aloitti hanke- ja korjaussuunnittelun syksyllä 2010. Suunnittelu käynnistettiin hallituksen kokouksessa, jossa käytiin läpi tilannekatsaus perustuen aikaisemmin tilattuihin kuntotutkimuksiin (I- ja II-kuntotutkimukset).
Taloyhtiön hallitus sai myöhemmin Conditio Oy:ltä hanke- ja korjaussuunnitelma-ehdotuksen. Tämän hallitus vahvisti 1.12.2010 hallituksen kokouksessa.
Ko. hanke- ja korjaussuunnitelmaehdotuksessa on esitetty kolme mahdollista korjaamisen yleistä laatutasoa ja niiden mukaiset korjaustapavaihtoehdot. Yleisellä tasolla nämä laatutasot ovat jaettavissa seuraavasti: a) korjataan vain vähän ja ainoastaan välttämättömimmät asiat, b) korjataan normaalitasoisesti siten, että parkkihallille voidaan olettaa noin 30 vuotta käyttöikää, c) korjataan selkeästi enemmän kuin mikä olisi normaalia, ja ajatellen, että parkkihallin, tai ainakin sen kantavien rakenteiden, käyttöikä tällöin olisi n. 50 vuotta.
1.12.2010 hallituksen kokouksessa hallitus yksimielisesti päätti, että yhtiökokoukselle esitetään vaihtoehdon b) mukaista korjaustasoa (ko. kokouksen pöytäkirja kohta 4.)
15.2.2011 YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Taloyhtiö ylimääräinen yhtiökokous 15.2.2011 päätti, että edellä kuvattua hanke- ja korjaussuunnittelua jatketaan siten, että korjauksen laatutasoksi valittiin esitetyistä kahdesta vaihtoehdoista kustannusarvioltaan edullisempi vaihtoehto, VE 1, jonka budjettiarvioksi esitettiin yhteensä 242 000euroa. Kalliimpi vaihtoehto, VE 2, olisi ollut kustannusarvioltaan 352 000euroa, ja sisältänyt laajempia korjauksia.
Kokoukseen saapui asiaa esittelemään hanke- ja korjaussuunnitelman laatimisesta vastannut Conditio Oy:n asiantuntija, Niclas Johansson.
15.2.2011 ylimääräisessä yhtiökokouksessa ei vielä päätetty peruskorjaushankkeen toteuttamisesta. Päätettiin ainoastaan korjausten laajuudesta ja laadusta, sekä arveltavasta kustannustasosta, sekä valtuuksista hallitukselle suorittaa urakkatarjouskilpailut ja urakkaneuvottelut siihen asti, että hallitus esittää yhtiökokoukselle päätösehdotuksen peruskorjaushankkeen toteuttamisesta, lopullisesta budjetista ja rahoittamisesta.
4.10.2011 YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Peruskorjaushankkeen toteuttamisesta, lopullisesta kustannusarviosta/budjetista, rahoittamisesta, pääurakoitsijan valitsemisesta, urakan yhteydessä toteutettavasta paikoituskannen sähkölaitteiden peruskorjauksesta jne päättiin 4.10.2011 pidetyssä ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Ko. yhtiökokous hyväksyi hallituksen esityksen paikoituskannen peruskorjaushankkeesta seuraavasti (kokouksen esityslistan kohta 7):
- paikoituskannen peruskorjaushankkeen toteuttamisesta, ja
- korjausten laajuudesta, ja
- urakoinnin aikataulusta (vuoden 2012 aikana), ja
- kustannusarviosta (n. 450 000euroa sis. alv), ja
- korjausten yhteydessä suoritettavasta paikoituskannen sähkölaitteiden peruskorjauksesta ja sen budjetista (10 000euroa maksimissaan), sekä valtuuksista hallitukselle joko kilpailuttaa tai olla kilpailuttamatta sähköurakointi, ja tehdä sähköurakoinnista sopimus
- myöntää hallitukselle valtuudet sopia valvontasopimus urakan valvonnasta, ja joko kilpailuttaa tai olla kilpailuttamatta valvontaa
Lisäksi ko. kokous hyväksyi hallituksen esitykset:
- enintään 450 000euroan lainannostosta ko. urakkaa varten
- ko. lainan vakuuksista
- lainanlyhennysrahaston kartuttamisesta enintään maksettujen lainanlyhennysten määrällä sekä hankeosuuksien keräämisestä
- myöntää hallitukselle valtuudet määrätä riittävä pääomavastike lainan hoitamiseksi
**************************************
HANKESUUNNITTELUSTA YLEISESTI
Hankesuunnittelu koskee korjaushanketta kokonaisuutena ja siihen sisältyy mm. korjaamisen laajuudesta, aikataulusta, kustannusarviosta/budjetista ja rahoituksesta päättäminen, sekä toisaalta myös teknistä korjaussuunnittelua.