1. Taloyhtiön viestintäsuunnitelman laatimisen tiekartta (luonnos)

Tätä sivua on päivitetty: 15.7.2013

Sivu on avattu alunperin: 15.7.2013

Ala- ja rinnakkaissivuja on voitu avata ja päivittää muulloin.

Kaikki kommentit ovat tervetulleita ja ne voi toimittaa kotisivujen päivittäjälle.

OIKEUDELLINEN HUOMAUTUS

  • Tiedot saattavat olla vanhentuneita tai epähuomiosta virheellisiä. Tarvittaessa tarkista oikeat ja ajankohtaiset tiedot siltä jolle asia kuuluu, ensisijaisesti hallinnolliselta isännöitsijältä tai tekniseltä isännöitsijältä, muutoin esim. taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta, tai turvallisuusasioissa esim. turvallisuusvastaavalta mikäli sellainen on valittu .
  • Kopiointi oikeudet / Copyrights: Asunto Oy Vanha Kaarelantie 7

***********

Seuraava on lainattu Pirkanmaan kiinteistöyhdistyksen laatimasta taloyhtiöiden viestintäsuunnitelma-oppaasta.

TALOYHTIÖN
VIESTINTÄSUUNNITELMAN
LAATIMINEN

1. Taloyhtiön viestintästrategia

  • Määritellään tahtotila, millä tavalla taloyhtiön viestintä halutaan hoidettavan.

2. Taloyhtiön viestinviejät

  • Määritellään, kuka tai ketkä vastaavat taloyhtiön viestinnästä.
  • Jos viestintävastuullisia on useampia, sovitaan vastuunjaosta.
  • Sovitaan viestinnän hoitamisesta, vastuista ja palvelun hinnasta kirjallisesti myös isännöintipalvelusopimuksessa.

3. Viestinnän kohderyhmät

  • Kartoitetaan taloyhtiön viestinnän eri kohderyhmät.
  • Määritellään, millä viestintävälineillä eri kohderyhmät tavoitetaan.
  • Sovitaan hallituksen ja isännöitsijän kanssa siitä, miten isännöitsijän ja hallituksen välinen ns. sisäinen viestintä tapahtuu.
  • Sovitaan, kuka ylläpitää ja päivittää jakelulistoja.

4. Viestinnän tarpeet, sisällöt ja kattavuus

  • Määritellään, mistä asioista taloyhtiössä viestitään.
  • Priorisoidaan asiat tärkeysjärjestykseen.
  • Määritellään, täytyykö jotain tietoa olla jatkuvasti saatavilla.
  • Sovitaan pysyväistiedon viestinnän toteuttamisesta.
  • Sovitaan viestinnän säännöllisyydestä ja tiheydestä.

5. Viestinnän välineet

  • Määritellään taloyhtiön pääasiallinen viestintäkanava sekä muut käytettävät viestintävälineet.
  • Viestintävälineiden osalta sovitaan myös siitä, käytetäänkö johonkin viestintään useampia kanavia.

6. Poikkeukselliset olosuhteet

  • Sovitaan kriisiviestinnän viestintäkanavista ja vastuuhenkilöistä.
  • Suurissa korjaushankkeissa laaditaan aina oma hankekohtainen viestintäsuunnitelma.

7. Viestintäsuunnitelman käyttö ja päivitys

  • Viestintäsuunnitelma toimii hallituksen työkaluna taloyhtiöviestinnän hoitamisessa.
  • Viestintäsuunnitelmaa kannattaa päivittää vuosittain uuden hallituskauden alussa, jotta se toimii todellisena hallituksen työkaluna taloyhtiöviestinnän hoitamisessa.