2.1. PELASTUSSUUNNITTELUN / PELASTUSSUUNNITELMAN PÄIVITTÄMISEN KÄYNNISTÄMINEN
Tätä sivua on päivitetty: 3.4.2013
Sivu on avattu alunperin: 29.3.2013
Ala- ja rinnakkaissivuja on voitu avata ja päivittää muulloin.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita ja ne voi toimittaa kotisivujen päivittäjälle.
OIKEUDELLINEN HUOMAUTUS
- Tiedot saattavat olla vanhentuneita tai epähuomiosta virheellisiä. Tarvittaessa tarkista oikeat ja ajankohtaiset tiedot siltä jolle asia kuuluu, esim. hallinnolliselta isännöitsijältä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.
- Kopiointi oikeudet / Copyrights: Asunto Oy Vanha Kaarelantie 7
******************************************************************************************************************************
2.1.1 SUUNNITTELUPROSESSIN AIKATAULUTUS JA LIITTÄMINEN OSAKSI TALOYHTIÖN VUOSISUUNNITTELUA
Asia, so. pelastussuunnitelma ja turvallisuusjärjestelyt-asiakirjan päivittäminen, on hallituksen vastuulla oleva päätösasia.
TILANNEKUVA:
TEHDYT HALLITUSPÄÄTÖKSET:
- hallituksen varsinaiset pöytäkirjapäätökset 1.7.2013 mennessä tehtävän päivittämisen osalta ovat avoinna: asiasta on ainoastaan alustavasti keskusteltu hallituksessa
- hallitus päättää 10.4.2013 sähköpostikokouksessa hallituksen työlistasta 2013, jonka osana on mainittu pelastussuunnitelman päivittäminen (tarkoittaa, että pelastussuunnitelman päivittäminen nostetaan pöydälle, hallituksessa käsiteltäväksi asiaksi)
- taloyhtiön hallitus on aikaisemmin tehnyt päätöksiä pelastussuunnitelmasta ainakin seuraavasti: 2.2.2004 oli julkaistu I-versio pelastussuunnitelma ja turvallisuusjärjestelyt-asiakirjasta, sitä on myöhemmin päivitetty hallituksen toimin, viimeisimmän päivityksen ollessa 5/2006.
2.1.2 ASUKKAIDEN MOTIVOINTI
ASUKASMOTIVOINNIN TILANNEKUVA:
Mitä hallitus on päättänyt asukkaiden motivoinnista?
- 1.7.2013 mennessä tehtävän päivityksen, ja siihen liittyvän asukasmotivoinnin osalta ei ole tehty hallituksen kokousten pöytäkirjapäätöksiä, mutta hallituksessa on keskusteltu asiasta niin, että asiasta tulisi puhua 2.4.2013 varsinaisessa vuosikokouksessa, esim. kohdassa muut asiat
- asukkaita motivoitiin 2.4.2013 varsinaisessa yhtiökokouksessa, esityslistan kohdassa "muut asiat" turvallisuusasioiden ja pelastussuunnitelman päivittämisen osalta, mm. siten, että kehotettiin tutustumaan siihen mitä asiasta on tiedotettu näillä kotisivuilla, sekä miettimään voisivatko osallistua turvallisuustiimiin, ja kysellä naapureilta halukkaita turvallisuustiimiin
- asukkaita on tiettävästi motivoitu pelastussuunnitelman asioissa edellisen kerran kun laadittiin 2.2.2004 julkaistu pelastussuunnitelma. Myöhempien pelastussuunnitelman päivittämisten yhteydessä asukkaita on motivoitu mahdollisesti vain siltä osin, kun turvallisuusasioista vastaavien tehtäviä on uudelleenjaettu. Eli laajempaa asukasmotivointia tuskin on ollut 2004 jälkeen.
ASUKASMOTIVOINNIN MINIMITASON MÄÄRITTÄMINEN:
Mahdollisia asukasmotivoinnin keinoja:
Tiedottaminen:
- kotisivuilla: pyydetään asukkaita seuraamaan näillä kotisivuilla julkaistua pelastussuunnitelmaa ja sen päivittämistä koskevaa informaatiota
- porraskäytävien ilmoitustauluilla
- asukastiedotteessa
- asukasillassa
- yhtiökokouksessa
- muu tiedottaminen, mikä?
Muita asukasmotivoinnin (mahdollisia) keinoja:
- ?
2.1.3 SUUNNITELMAN YLLÄPIDOSTA JA PÄIVITTÄMISESTÄ SOPIMINEN
2.1.3.1 PÄÄTETÄÄN KUKA TAI KETKÄ PÄIVITTÄVÄT PELASTUSSUUNNITELMAN
ASIAN TILANNEKUVA:
- sitovat päätökset ovat avoinna
- hallituksessa on keskusteltu niin, että alustavaksi yhteistoiveeksi on muodostunut, että perustetaan turvallisuustiimi, johon valitaan jäseniä sekä hallituksesta, että hallituksen ulkopuolisista asukkaista/osakkaista
- 2.4.2013 varsinainen yhtiökokous valitsi uuden turvallisuusvastaavan, ja kokouksessa häntä evästettiin, että turvallisuustiimin johtaminen kuuluisi luontevasti hänen tehtäviinsä, sekä pelastussuunnitelman päivittäminen yhdessä hallituksen kanssa
Vaihtoehtoja sen osalta kuka päivittää pelastussuunnitelman:
- turvallisuustiimi ja sen vetäjä (turvallisuustiimin johtaja) yhdessä hallituksen kanssa
- hallitus hoitaa päivittämisen (esim. jos turvallisuustiimiä ei pystytä muodostamaan, vaihtoehtoisesti hallitus voi perustaa turvallisuustiimin myös hallituksen jäsenistä)
- kilpailutetaan ja tilataan päivitystyö asiantuntijalta: esim. isännöitsijältä, tekniseltä isännöitsijältä, tai muulta asiantuntijalta (tällaista varten pitäisi päivitystyön kulut olla budjetoitu talousarvioon(?))
ASIAN KÄSITTELYN ETENEMINEN
- asiasta voidaan keskustella varsinaisessa yhtiökokouksessa 2.4.2013: esim. kohdassa "muut asiat" voidaan keskustella turvallisuustiimin tarpeellisuudesta ja tiedustella halukkaita turvallisuustiimiin.
- hallituksen tulee käsitellä ja päättää asia keväällä 2013
2.1.2 YMMÄRRETÄÄN ALUSTAVASTI TEHTÄVÄN SISÄLTÖ, LAAJUUS JA PÄÄMÄÄRÄT
Lainaus SPEK:in sivulta:
"Pelastussuunnitelman tehtävänä on kehittää
- riskien tunnistamista (kohta 2 pelastussuunnitelman päivittämisjärjestyksessä)
- tapaturmien ja onnettomuuksien ehkäisyä (kohta 3 pelastussuunnitelman päivittämisjärjestyksessä)
- varautumista onnettomuustilanteisiin ja niissä toimimiseen (kohta 4 pelastussuunnitelman päivittämisjärjestyksessä)
Päivitettäessä pelastussuunnitelmat uuden lainsäädännön mukaisiksi on huomioitava:
- Tarkistetaan ja päivitetään yhteystiedot.
- Pelastussuunnittelu ja turvallisuustyö on riskilähtöistä. Tämä tarkoittaa sitä, että ensin tunnistetaan riskit ja sitten suunnitellaan toimenpiteet niiden pohjalta. Riskienarviointilomake.pdf
- Asukkaille tiedotetaan säännöllisesti oikeanlaisesta toiminnasta vaara- ja onnettomuustilanteissa sekä onnettomuuksien ehkäisyn osalta. Toimintaohjeet.pdf ja Tiedotepohja.pdf
- Laaditaan väestönsuojan tyhjentämissuunnitelma osana poikkeusoloihin varautumista. Väestönsuojan tyhjentäminen.pdf
Uudessa pelastuslaissa ei enää velvoiteta asuinkiinteistöjä toimittamaan pelastussuunnitelmaa pelastusviranomaiselle. Pelastuslaitos ohjeistaa tarvittaessa erikseen asuinkiinteistöjen pelastussuunnitelman tai sen yhteenvedon lähettämisestä.
Pelastussuunnittelussa huomioitavaa
- Taloyhtiön hallitus osallistuu aktiivisesti pelastussuunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen.
- Asukkaille tiedotetaan huolellisesti pelastussuunnitelman sisällöstä.
- Asuinkiinteistössä on hyvä olla koulutettu turvallisuustiimi."
(Lähde: http://www.spek.fi/Suomeksi/Varautuminen-ja-vss/Pelastussuunnitelma, 30.3.2013)
*************************
ASIAAN LIITTYVIÄ LINKKEJÄ:
1.7.2013 MENNESSÄ TEHTÄVÄSTÄ PELASTUSSUUNNITELMAN PÄIVITTÄMISTEHTÄVÄSTÄ YLEISESTI:
TURVALLISUUSTIIMISTÄ:
PELASTUSSUUNNITELMAN LAATIMISEN / PÄIVITTÄMISEN TILAAMISESTA ASIANTUNTIJALTA: